* گوشی بدون پک

بسیاری از فروشندگان در اکثر نقاط تهران یا بورس‌های معروف موبایل قصد دارند موبایل‌هایی با قیمت پایین‌تر با عنوان «بدون پک» به شما بفروشند. برای مثال، اگر قیمت موبایلی چون G4 ال‌جی 1 میلیون و 200 هزار تومان باشد، این موبایل با قیمت 400 تا 600 هزار تومان به شما با عنوان بدون کارتن و در حد نو فروخته می‌شود. توصیه ما به شما این است که به هیچ وجه سراغ این گونه موبایل‌ها نروید، چراکه بسیاری از گوشی‌های بدون کارتن آنهایی هستند که با زورگیری و کیف‌قاپی از شخصی سرقت شده‌اند. این موبایل‌ها با قیمتی کمتر به فروش می‌روند که از چنین مسائلی نشان دارد. همچنین برخی از اینها موبایل‌هایی دست‌دوم هستند که کارتن آنها گم شده است. در این صورت نیز بهتر است ریسک نکنید، چراکه اگر پلیس موبایل شما را پیدا و ضبط کند، هیچ حقی نسبت به آن ندارید و فقط پول پرداخت‌شده برای آن را به باد داده‌اید.

 

* گوشی پک اصلی

بعضی فروشندگان موبایل ادعا می‌کنند موبایل‌های آنها که از طریق غیررسمی وارد کشور شده پک اصلی است. برای مثال، موبایل‌های شرکت موتورولا با گارانتی هما تلکام در ایران در حال فروش است، اما برخی فروشندگان در بازار غیررسمی اذعان می‌کنند موبایل‌های آنها پک اورجینال آمریکاست و آن را با قیمتی به مراتب بیشتر به فروش می‌رسانند. این اصطلاح درواقع دروغی بزرگ از جانب فروشندگان به شما خریداران است.

 

* گوشی پک مخصوص

بعضی موبایل‌ها در دو بسته‌بندی عرضه می‌شوند. بسته‌بندی عادی یک مدل کارخانه‌ای است، اما پک مخصوص معمولا دارای قاب، محافظ صفحه نمایش و امکانات اضافه است. برای صحت مخصوص بودن پک به ظاهر پک و محتویات آن توجه داشته باشد تا موبایل معمولی را با نام پک مخصوص نخرید. 

 

* گوشی با گارانتی پلاس (گارانتی اضافه)

اصطلاح گوشی گارانتی پلاس یا با گارانتی اضافه یک دروغ در میان فروشندگان است که برای جلب اعتماد خریدار گفته می‌شود؛ مثلا می‌گویند: اگر شما این موبایل را هم اکنون و از ما بخرید یک ماه گارانتی تعمیر تعویض بیشتر هدیه می‌گیرید.

 

* گوشی با گارانتی هماهنگ

منظور از گوشی با گارانتی هماهنگ گوشی‌هایی است که شما می‌توانید با خرید آن‌ها از هر گارانتی در شرکت موردنظر استفاده کنید. برای نمونه، شما با خرید موبایل سامسونگ با گارانتی همراه سرویس خاورمیانه می‌توانید از خدمات پس از فروش شرکت‌هایی چون پارس مایکروتل، سامتل و... استفاده کنید.

 

* گوشی بیمه‌دار

تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ای در حال بیمه کردن موبایل، تبلت و سایر لوازم دیجیتال هستند. فروشندگان به آنهایی که وسواس زیادی بابت خراب شدن موبایل دارند پیشنهاد می‌کنند که گوشی خود را بیمه کنند تا حتی هنگام سرقت نیز مبلغی به آنها برای جبران پرداخت شود. باید گفت که این بیمه کاربردی است، اما برخی فروشندگان مبلغ بسیار زیادی از کاربر برای این کار دریافت می‌کنند که طبق قوانین بیمه غیرقانونی است.

 

* گوشی اینتر

اصطلاح «اینتر» برای گوشی‌هایی با گارانتی اینترنشنال است. موبایل‌های همراه با این گارانتی عمدتا در ایران خدمات پس از فروش ندارند.

 

* گوشی ریفر

منظور از گوشی ریفر دستگاه رفرش‌شده است. در این گونه موبایل‌ها شاهد دستگاهی نسبتا نو با بسته‌بندی جدیدیم که به عنوان موبایل آکبند به خریدار فروخته می‌شود.

 

* گوشی آک

منظور از گوشی آک درواقع گوشی آکبند و با پلمپ شرکتی است که در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. این موبایل‌ها از طریق نمایندگان فروش هر شرکت به فروشندگان فروخته و تحویل داده می‌شود.

 

* گوشی در حد

این اصطلاح برای موبایل‌هایی استفاده می‌شود که از جعبه خارج شده‌اند و بعد از چند روز به فروشنده پس داده می‌شوند. این موبایل‌ها عمدتا از نظر فنی سالم‌اند و با قیمتی حدود 15 الی 30 درصد پایین‌تر از موبایل آکبند در بازار قابل خریداری هستند.

 

* گوشی به شرط

معمولا این اصطلاح برای موبایل‌های کارکرده یا تعمیرشده استفاده می‌شود. در این موارد فروشنده به شما تضمین می‌دهد که تا مدت زمانی مشخص هیچ مشکلی برای این موبایل پیش نخواهد آمد. بهتر است هنگام خرید این موبایل‌ها بیشتر دقت کنید.

گوشی کندشده (گوشی مرده)

گوشی‌هایی هستند که به دلیل بروز مشکلات فیزیکی و غیره، سرعت و کارایی اولیه خود را از دست داده‌اند و با قیمتی پایین به عنوان گوشی اوراقی برای استفاده و تشریح سخت‌افزارهای سالم به مراکز تعمیر موبایل توزیع می‌شود.

 

* گوشی طرح (فیک)

گوشی‌های طرح اصلی را فروشندگان گوشی «طرح» می‌نامند. این گوشی‌ها را شرکت‌های چینی تولید می‌کنند و فقط ظاهرشان به نسخه اصلی و واقعی شباهت دارد و عمدتا دارای سخت‌افزارهایی پایین‌رده هستند. قیمت این دستگاه‌ها کمتر از 500 هزار تومان است.


* گوشی کلاس (ادا)

این گوشی‌ها در میان جوانان و میانسالان ثروتمند یا حتی متوسط بسیار رایج‌اند؛ یعنی کسانی که از موبایل استفاده کاربردی ندارند و از آن فقط برای تزئین و نشان دادن کلاس و ثروت خود استفاده می‌کنند. این نوع گوشی‌ها کم‌یاب‌اند، با قیمت‌های سرسام‌آور از برندهایی همچون ورتو، نوکیا، بلک‌بری، اپل (آیفون‌ و آیپدهای شناسنامه‌دار یا با روکش طلا و الماس) و...

 

* گوشی ساعتی

شاید این اصطلاح به گوش خیلی‌ها جدید باشد، اما بعضی فروشندگان، موبایل‌هایی را که کلاس بالایی دارند و ثروتمندان از آنها استفاده می‌کنند به مشتریان اجاره می‌دهند. شما می‌توانید موبایل‌هایی مثل بلک‌بری پاسپورت، بلک‌بری پریو، آیفون 7، آیفون 7 پلاس و گلکسی اس7 را از این فروشندگان به صورت ساعتی اجاره کنید و اوقات خوشی بگذرانید!

 

* گوشی دانشجویی

گوشی دانشجویی اصطلاحی است که هر سال با در نظر گرفتن توقع این قشر جوان و دوستدار موبایل و اینترنت تغییر می‌کند، اما در کل معمولا به گوشی‌های بالارده از 1 میلیون و 300 هزار تومان تا 2 میلیون تومان گوشی‌های دانشجویی می‌گویند.

 

* گوشی کارمندی

گوشی‌های کارمندی، همان طور که از نامش پیداست، به موبایل‌هایی گفته می‌شود که برای کارمندان اقتصادی باشند و درواقع با جیب و حقوق آنها سازگاری داشته باشند. این تلفن‌های هوشمند معمولا کمتر از 1 میلیون تومان قیمت دارند.

 

* گوشی بازی

گوشی‌های مناسب بازی یا به اصطلاح «گوشی بازی» به اسمارت فون‌هایی با صفحه نمایش 5 تا 6 اینچ و با قدرت سخت‌افزاری بالا گفته می‌شود. قیمت این موبایل‌ها، که فروشندگان پیشنهاد می‌کنند، از 800 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است.

 

* گوشی عکاسی

گوشی‌های عکاسی به موبایل‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند جایگزین دوربین باکیفیت و نسبتا ارزان DSRL برای شما باشند. این موبایل‌ها قیمتی بین 1 میلیون و 700 هزار تومان تا 4 میلیون تومان دارند.

 

* گوشی کارگری (گوشی جهانگردی)

این اصطلاح برای گوشی‌های جان‌سخت بازار است که در مقابل آب و ضربه مقاوم‌اند؛ موبایل‌هایی از برند‌هایی چون بلک‌بری، جیپ و بلک ویو که با قیمت‌هایی بالا، تحمل شرایط سخت و غیرعادی همچون معادن، کارگاه‌ها و... را دارند. این‌ تلفن‌ها بسته به ساده یا هوشمند بودن و امکانات سخت‌افزاری از 700 هزار تومان تا 2 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارند.

 

* گوشی تلگرامی

اگر یادتان باشد، دو-سه سال پیش، هنگامی که تب پیام‌رسان وایبر و شبکه اشتراک‌گذاری عکس یعنی اینستاگرام بسیار داغ بود، شاهد بودیم که پشت ویترین بسیاری از فروشگاه‌ها عبارت «گوشی وایبری» نوشته شده بود. اما حالا با کنار رفتن این مسنجر و مهاجرت به پیام‌رسان تلگرام، شاهد «گوشی تلگرامی» هستیم. این محصولات گوشی‌های هوشمند پایین‌رده و با قیمتی زیر 400 هزار تومان هستند که برای استفاده‌های سبک مانند کار با تلگرام مناسب‌اند.

 

* گوشی سالمندی

این اصطلاح برای دسته‌ای از موبایل‌های ارزان‌قیمت و ساده استفاده می‌شود؛ موبایل‌هایی با صفحه کلید نسبتا بزرگ و قیمت اقتصادی که برای سالمندان مناسب است.

 

* تبلت دانش‌آموزی

کمتر کسی پیدا می‌شود که نام تبلت دانش‌آموزی را نشنیده و در فروشگاه‌های موبایل سراسر کشور ندیده باشد. اینها تبلت‌هایی ارزان‌قیمت و اندرویدی هستند که برای استفاده دانش‌آموزان هم مناسب نیستند و فقط به خاطر قیمتشان بسیاری اقدام به خرید می‌کنند.

* تبلت کودک

تبلت کودک به تبلت‌های ارزان‌قیمت با سایز 7 تا 10 اینچ گفته می‌شود که برای استفاده آموزشی یا بازی کردن کودک استفاده می‌شوند. این تبلت‌ها را والدین معمولا برای سرگرمی کودک خریداری می‌کنند و قیمتی کمتر از 400 هزار تومان دارند.

 

* گوشی تبدیل‌شونده (ماژولار)

همان طور که می‌دانید، چندین گوشی با قابلیت ماژولار در بازار ایران موجودند که از قیمت نسبتا بالایی برخوردارند. فروشندگان برای آن دسته از خریداران که اطلاعات پایینی دارند و به دنبال مزایای زیاد برای به رخ کشیدن موبایل هستند این موبایل‌ها را با قیمت‌هایی بیشتر معرفی می‌کنند و به مشتری اعلام می‌کنند این اسمارت فون «تبدیل‌شونده» است و شما با وصل کردن وسیله‌ای دیگر می‌توانید مثل دوربین چندین میلیونی با آن عکاسی کنید یا با وصل کردن یک قطعه جانبی می‌توانید اسپیکری چندصد هزار تومانی در کنار موبایل خود داشته باشید.

 

* گوشی با دوربین دوتایی

اصطلاح گوشی با دوربین دوتایی برای موبایل‌هایی مانند ال‌جی جی5 و یا هوآوی پی9 است که دوربین دوگانه دارند. این اصطلاح را فروشندگان برای بالاتر نشان دادن امکانات موبایل و برای خریداران موبایل‌های گران‌قیمت و نهایتا تلقین حس جدید و کامل بودن موبایل استفاده می‌کنند.


* گوشی هشت‌هسته‌ای

امروزه گوشی‌های بسیار زیادی با پردازند‌ه هشت‌هسته‌ای تولید شده‌اند، اما بعضی فروشندگان برای جلب توجه مشتری و ترغیب او برای خرید می‌گویند این موبایل پردازنده هشت‌هسته‌ای دارد، در حالی که در بیشتر موارد این گونه نیست و برای موبایل‌های میان‌رده چنین ادعایی طرح می‌شود.

 

* گوشی با صفحه 720p

این اصطلاح این روزها نسبتا کمتر استفاده می‌شود، اما اگر شما دانش فنی متوسطی داشته باشید، فروشنده به جای بیان وضوح تصویر اچ‌دی به شما 720p می‌گوید تا احساس جدیدی داشته باشید و فکر کنید تفاوت و بهبودی وجود دارد.

 

* گوشی با تراکم پیکسلی بی‌نهایت

برخی فروشندگان برای فروش موبایل‌های پرچمدار جدید، که تبلیغات زیادی برایشان می‌شود، مشخصات آنها را در مقابل یک خریدار با دانش فنی پایین و متوسط پررنگ جلوه می‌دهند. یکی از کارهای رایج فروشگاه‌های موبایل، مانند فروشندگان تلویزیون‌های گران‌قیمت و برند‌های مهم، پررنگ جلوه دادن بخش صفحه نمایش است. در این حالت به مشتری گفته می‌شود تراکم پیکسلی در این موبایل بی‌نهایت است و هرچقدر بیشتر باشد، کارکرد موبایل شما بیشتر است و عمر و کیفیت صفحه نمایش بالا می‎‌رود.

 

* گوشی بدون هنگ

گوشی «بدون هنگ» اصطلاحی بسیار رایج میان خریداران و فروشندگان تلفن همراه است. فروشندگان قصد دارند با گفتن این جمله که «این موبایل اصلا هنگ ندارد» حس اعتماد برای خرید ایجاد کنند که تاثیر بسیاری هم دارد.

 

* گوشی با آنتن اضافه (آنتن رادیویی)

بعضی فروشندگان برای جلب خریدارانی که به دنبال گوشی‌های ضدضربه از برند جیپ هستند ادعا می‌کنند که این گوشی‌ها آنتن اضافه دارند؛ یعنی یک آنتن دیگر در این گوشی با عنوان آنتن رادیویی وجود دارد تا شما حتی در کویر و جنگل‌هایی که اصلا اپراتورها در آن حضور ندارند بتوانید به مکالماتی با کیفیت بالا بپردازید. باید گفت این قطعه وجود دارد، اما این برند در ایران هیچ تاییدیه مخابراتی ندارد و استفاده از آن در بسیاری نقاط ممکن نیست و در صورت استفاده در شهرهایی همچون تهران بدون داشتن مجوز به دردسر خواهید افتاد.

 

* رجیستر

طرح رجیستری، علاوه بر اینکه بازار را کساد کرده، باعث شده است خریداران هرگونه شایعه و صحبت دروغین فروشندگان را در این رابطه باور کنند. برخی فروشندگان سودجو با در نظر گرفتن شریط و سردرگمی خریداران، برای رجیستر گوشی (ثبت در شبکه) اقدام به دریافت هزینه از آنها می‌کنند.

 

منبع شهر فن آوری اطلاعات